• Share on Twitter
  • Share on Facebook

Blended learning zit in de lift

Nick_Telenet

Klassikaal leren blijft de nummer 1 in het leeraanbod, leert de Kluwer Learning Indicator. Maar nieuwe vormen zoals blended learning, aangepast aan de job en het ritme van de werknemer, rukken op.

Meer dan acht op de tien organisaties die Kluwer bevroeg in de Learning Indicator bieden klassikale opleidingen aan. Ook incompanytrainingen en leren van collega’s of leidinggevenden zijn sterk vertegenwoordigd in het huidige leeraanbod. Hoewel het formele leren duidelijk populair blijft, is het de mix van verschillende leervormen blended learning die het sterkst in de lift zit. Ten opzichte van 2011 steeg het aanbod van deze leervorm met 13 procent.

HR-managers zien blended learning ook steeds meer opduiken in het toekomstige leeraanbod. 40 procent van hen verwacht dat deze leervorm nog terrein zal winnen. Maar wat is blended learning precies, hoe pas je het toe en zorg je ervoor dat medewerkers het efficiënt gebruiken? Vragen waarop Nick Vandeneynde het antwoord kent.

 

Juiste moment
Nick heeft op het trainingsdepartement van Telenet drie jaar ervaring opgedaan met deze leervorm. “In onze contactcenters starten veel mensen op verschillende momenten. Het werd steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat al die mensen over dezelfde kennis beschikten en dat die kennis opvraagbaar was op het moment dat iemand ze nodig had.”

Informatie én leren op het juiste moment dus. “Om dat te bereiken, hebben we flexibele modules ontwikkeld”, legt Nick Vandeneynde uit. “De eerste stap was alle bestaande content online beschikbaar maken. De volgende stap was ervoor zorgen dat medewerkers daar zelfstandig mee aan de slag kunnen. Dat heeft geleid tot e-campus, een applicatie waarop medewerkers kunnen inloggen om opleiding te volgen. Ze vinden er ook data terug over het leertraject dat ze afgelegd hebben.”

 

Geen ivoren toren
De leervormen in die modules variëren van filmpjes waarin een trainer info geeft over een product of dienst, over pdf’s tot kleine eenvoudige games, audiofragmenten (bijvoorbeeld een klant die inbelt), tests waarin iemand kan leren uit zijn fouten, enzovoort.

“Om ervoor te zorgen dat opleidingen steeds worden gegeven door de persoon met de meeste en beste ervaring ter zake hebben we de verschillende business units gestimuleerd om eigen lesmateriaal aan te maken en op de server te plaatsen. Eigenlijk creëer je zo een online vorm van peter- en meterschap”, vertelt Nick Vandeneynde. “Tegelijk vermijden we dat er vanuit de ‘ivoren toren’ van het trainingsdepartement ‘dingen’ worden ontwikkeld die de business misschien helemaal niet nodig heeft.”

 

Transparant
Telenet gebruikt deze leervorm vooral voor productgerelateerde trainingen. “De skill-trainingen gebeuren meestal op de vloer zelf. Logisch, aangezien je daar het best leert hoe je een taak moet uitvoeren”, legt Nick Vandeneynde uit.

Het grote voordeel van blended learning is volgens Nick Vandeneynde dat je niet langer gebonden bent aan plaats en tijd. “Bovendien kan je je opleiding volgen op eigen snelheid en maat. Bij sommige opleidingsblokken kan je zelfs de leervorm kiezen. Het systeem maakt ook heel transparant waar mensen goed en minder goed in zijn zodat je goed kan bijsturen.”

 

Nick Vandeneynde is accountmanager bij Telenet. Hij was er drie jaar mee verantwoordelijk voor blended learning.

 

 

Post een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.