• Share on Twitter
  • Share on Facebook

Social media subversief?

social_media_subversief_rotatie
“Sociale netwerken zijn gevaarlijk. Iedereen kan zomaar gelijk welke informatie de wereld insturen. Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig”.
U hebt gelijk.

U hebt inderdaad gelijk. Gedeeltelijk toch. Want het klopt dat de technologie ervoor zorgt dat iedereen een stem heeft gekregen. Papieren CV’s worden vervangen door LinkedIn profielen waardoor onze talenten voor iedereen zichtbaar zijn. Alle medewerkers zijn in staat om innovatieve ideeën te posten op interne sociale netwerken. Klanten gaan in dialoog met organisaties om samen nieuwe producten en diensten te creëren.

© Harold Jarche

Het klopt dat dit bedreigend kan zijn. Bedreigend voor middle managers die de meerwaarde van hun rol (“command and control”) zien inkrimpen. Bedreigend ook voor het IT departement dat tot dan de macht in pacht had en nu geconfronteerd wordt met medewerkers die hun eigen devices meebrengen. Bedreigend voor trainingsdepartementen die constateren dat kenniswerkers zelf op zoek gaan naar het antwoord op hun leervraag.
U kan het op deze manier bekijken. Maar u zou het ook zo kunnen zien: vele mensen die social media gebruiken, zien elkaar als peers. Bedrijven die volwaardige social media gebruikers zijn, luisteren naar hun klanten als peers – niet als doelgroepen waarnaar ze zo veel mogelijk informatie duwen. Medewerkers die deel uitmaken van sociale netwerken binnen organisaties beschouwen elkaar als peers en zijn dus bereid om van elkaar te leren. En dat over alle grenzen heen: de hiërarchische grenzen – de grenzen van de business units – de geografische grenzen.
Met andere woorden: peer-learning is een belangrijke component van het succes van social media.
Dat is geen gevaarlijk ideeëngoed.
Het is een fantastische gedachte.
Meer info tijdens de training Social Media en L&D: het paar van de toekomst.

Post een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.